mandag 3. mars 2014

NDLA et digitalt læringsarna


Hva er Nasjonal Digital Læringsarena, NDLA

Fylkeskommunene har fått ansvar for å holde elever i videregående opplæring med gratis læremidler. Videregående opplæring er et av fylkeskommunens kjerneområder, og ansvaret for å tilby gode og kvalitetssikrede læremidler er i denne sammenheng viktig.

Prosjektet som ble igangsatt i 2007, hadde følgende føringer fra Kunnskapsdepartementet:

1. Å øke tilgang til og bruk av digitale læremidler i videregående opplæring.

2. Å utvikle videregående skolers og skoleeiers kompetanse som bestiller og/eller utvikler av digitale læremidler

3. Å øke volum og mangfold av digitale læremidler rettet mot videregående opplæring

4. Over tid redusere elevenes utgifter til læremidler.

Fylkeskommunene har et nært samarbeid på området videregående opplæring. Dette samarbeidet ville høyst sannsynlig ført til et felles innkjøpssamarbeid om læremidler til elevene uavhengig av NDLA.

Det er Fylkeskommunens ansvar å se til at læreplanene blir fulgt. Alle fag har læreplankrav om digital kompetanse, og når fylkeskommunen tilbyr gratis digitale læringsressurser i alle fag, oppfylles disse kravene overfor elevene.

Fagstoff på NDLA skal gi elever og lærere:

  • Strukturerte og korte fagtekster knyttet opp mot læreplanmål med varierte oppgaver
  • Prosjektoppgaver som tar elevene med på søk i nyheter og informasjonsbaser, både fra norsk- og engelskspråklig verden
  • Videoklipp om nyheter og tema fra både NRK og BBC, med tilhørende fagtekster og oppgaver
  • Egne oppgaver knyttet opp mot de yrkesfaglige retningene (praksisnære oppgavar)
  • Interaktive oppgavetyper som kryssord, quiz, flervalgsoppgaver, hot spots og drag and drops som er laget til fagtekster og læreplanmål
  • Integrert engelsk / norsk ordbok
  • Opplæring i bruk av digitale verktøy
  • Utvidet frihet til å laste ned, redigere og skrive om
  • Alt fagstoff presenteres i begge målformer

NDLA har som ett av sine uttalte mål å fremme delingskulturen i skolen, og bidra til å utvikle skolene som lærende organisasjoner. Dette realiseres gjennom NDLA-Arena (deling.ndla.no, annotate.ndla.no, samskrive.ndla.no og feedback.ndla.no).
Innenfor trygge rammer tilbys verktøy som gir mulighet for medvirkning og samarbeid for elever og lærere.

Fagstoffet på ndla.no kan nyttegjøres igjennom skolens læringsplattform. Særlig for sterke elever og elever med ulike lærevansker gir dette en ekstra dimensjon i tilrettelegging for tilpasset opplæring. Læreren kan velge ut lærestoffet, alt etter hver enkelt elevs behov. Samlet kan dette gjøre lærerne bedre rustet til å ivareta elevens rett til tilpasset opplæring.

 

6 kommentarer:

  1. Jeg bruker også NDLA mye i undervisningen. Elevene synes det er mye variert lærestoff der, og mange ulike aktiviteter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har prøvd å linke til NDLA til mine nettelever, men vanskelig å vite om de bruker det. NDLA er blitt mye mere ruddig nå enn det var, da leita jeg fælt.

      Slett