Hva er Nasjonal Digital Læringsarena,
NDLA
Fylkeskommunene har fått ansvar for å holde elever
i videregående opplæring med gratis læremidler. Videregående opplæring er et av
fylkeskommunens kjerneområder, og ansvaret for å tilby gode og kvalitetssikrede
læremidler er i denne sammenheng viktig.
Prosjektet som ble igangsatt i 2007, hadde
følgende føringer fra Kunnskapsdepartementet:
1. Å øke tilgang til og bruk av
digitale læremidler i videregående opplæring.
2. Å utvikle videregående skolers og
skoleeiers kompetanse som bestiller og/eller utvikler av digitale læremidler
3. Å øke volum og mangfold av digitale
læremidler rettet mot videregående opplæring
4. Over tid redusere elevenes utgifter
til læremidler.
Fylkeskommunene har et nært samarbeid på området videregående
opplæring. Dette samarbeidet ville høyst sannsynlig ført til et felles
innkjøpssamarbeid om læremidler til elevene uavhengig av NDLA.
Det er Fylkeskommunens ansvar å se til at
læreplanene blir fulgt. Alle fag har læreplankrav om digital kompetanse, og når
fylkeskommunen tilbyr gratis digitale læringsressurser i alle fag, oppfylles
disse kravene overfor elevene.
Fagstoff på NDLA skal gi elever og lærere:
- Strukturerte og
korte fagtekster knyttet opp mot læreplanmål med varierte oppgaver
- Prosjektoppgaver
som tar elevene med på søk i nyheter og informasjonsbaser, både fra norsk-
og engelskspråklig verden
- Videoklipp om
nyheter og tema fra både NRK og BBC, med tilhørende fagtekster og oppgaver
- Egne oppgaver
knyttet opp mot de yrkesfaglige retningene (praksisnære oppgavar)
- Interaktive
oppgavetyper som kryssord, quiz, flervalgsoppgaver, hot spots og drag and
drops som er laget til fagtekster og læreplanmål
- Integrert
engelsk / norsk ordbok
- Opplæring i
bruk av digitale verktøy
- Utvidet frihet
til å laste ned, redigere og skrive om
- Alt fagstoff
presenteres i begge målformer
NDLA har som ett av sine uttalte mål å fremme
delingskulturen i skolen, og bidra til å utvikle skolene som lærende
organisasjoner. Dette realiseres gjennom NDLA-Arena (deling.ndla.no,
annotate.ndla.no, samskrive.ndla.no og feedback.ndla.no).
Innenfor trygge rammer tilbys verktøy som gir
mulighet for medvirkning og samarbeid for elever og lærere. Fagstoffet på ndla.no kan nyttegjøres igjennom skolens læringsplattform. Særlig for sterke elever og elever med ulike lærevansker gir dette en ekstra dimensjon i tilrettelegging for tilpasset opplæring. Læreren kan velge ut lærestoffet, alt etter hver enkelt elevs behov. Samlet kan dette gjøre lærerne bedre rustet til å ivareta elevens rett til tilpasset opplæring.
Dette er bra Karin :-)
SvarSlettTakk for tilbakemeldingen.
SvarSlettJeg bruker også NDLA mye i undervisningen. Elevene synes det er mye variert lærestoff der, og mange ulike aktiviteter.
SvarSlettHar prøvd å linke til NDLA til mine nettelever, men vanskelig å vite om de bruker det. NDLA er blitt mye mere ruddig nå enn det var, da leita jeg fælt.
SlettFlott, Karin
SvarSlettTakk
Slett